Oletko tyytymätön vakuutusyhtiöstä saamaasi päätökseen? Mitä voit tehdä?

Vakuutusyhtiöt tekevät päivittäin tuhansia päätöksiä. Suurin osa päätöksistä on myönteisiä, eikä ongelmia synny.  Aina vakuutusyhtiön ratkaisu ei kuitenkaan vastaa sitä, mitä odotit. Et ehkä saanutkaan kaikkia korvauksia, joita hait tai korvauksia ei maksettu lainkaan.  

Se miten epätyydyttävässä tilanteessa kannattaa toimia, riippuu monesta tekijästä. 
Ensimmäisenä kannattaa ottaa yhteyttä päätöksen tehneeseen vakuutusyhtiöön. Joskus asia ratkeaa jo puhelinsoitolla ja tosiasioiden täsmentämisellä. 

Jos asia ei ratkea vakuutusyhtiön kanssa keskustelemalla, on vaihtoehtoja useita. Järkevin ja tehokkain tapa riippuu siitä, mistä vakuutuksesta ja kuinka isosta asiasta on kysymys. Muutoksenhakukeinot ovat erilaisia asiasta riippuen. Myös lakimiehen tarve pitää miettiä tapauskohtaisesti. 


Tarvitsetko lakimiehen? 

Lakimiehen apu ei ole ollenkaan aina tarpeen. Useimpiin lautakuntiin ja muutoksenhakuelimiin voi valituksen tehdä kuka tahansa. 

Pakollista lakimiehen käyttäminen on ainoastaan silloin, jos riita halutaan tai pitää ratkaista käräjäoikeudessa. 

Apua kannattaa kuitenkin pyytää matalalla kynnyksellä. Lakimiehen ottaminen mukaan alkuvaiheessa voi säästää sinut monen vuoden riitelyltä. 

Vakuutusasioihin perehtynyt lakimies pystyy nopeasti arvioimaan eri vaihtoehdot ja menestymismahdollisuudet. Joskus on järkevää pyytää tällaista arviota, vaikka päättäisikin laatia valituksen itse. 


Miten laadit valituksen itse?

Jos päätät hoitaa valitusprosessin itsenäisesti, kannattaa työ tehdä huolellisesti. Kerran puutteellisesti tai virheellisesti esitettyjä asioita on vaikea muuttaa myöhemmin.

Aloita lukemalla päätöksen mukana tulleet muutoksenhakuohjeet läpi huolellisesti. Noudata annettuja ohjeita tarkasti. Huomioi erityisesti valituksen tekemiseen annetut määräajat.

Mieti mihin olet tyytymätön ja mitä lähdet valituksella tavoittelemaan.

Jäsentele valituksessasi vaatimukset ja perustelut erikseen. Pyri tiivistämään vaatimukset lyhyiksi ja selkeiksi lauseiksi.  

Perustele vaatimuksesi huolellisesti. Perusteluina on syytä käyttää selkeitä faktoja. Pelkkä oma tai esimerkiksi sinua hoitavan lääkärin tain muun asiantuntijan mielipide ei ole muutoksen kannalta tehokasta. 

Valituksessa on syytä tuoda esille kaikki ratkaisun kannalta olennaiset seikat. Erityisesti vakuutusyhtiön kielteisen kannan perusteluihin on syytä pyrkiä vastaamaan. Mitään ylimääräistä valitukseen ei kuitenkaan kannata sotkea. Liian pitkä ja monimutkainen valitus vaikeuttaa tärkeimmän sanoman perillemenoa. 


Jos valitset lakimiehen

Jos päätät ottaa avuksi lakimiehen, tee valinta harkiten. Kuka tahansa lakimies ei välttämättä osaa hoitaa juuri sinun asiaasi.  Paraskaan verojuristi ei ehkä ole hyvä hoitamaan vaikkapa liikennevahinkoon liittyvää monimutkaista riita-asiaa.  

Pelkän hinnan perusteella ei valintaa kannata koskaan tehdä. Kustannuksista kannattaa kuitenkin keskustella heti alussa, eli ennen kuin antaa lakimiehelle toimeksiantoa. Tärkeätä on, ettei matkan varrella tule yllätyksiä.

Lakimiehen valinnassa on syytä painottaa ainakin kokemusta ja muuta näyttöä osaamisesta. Henkilökemia on myös tärkeää. Saatat joutua asioimaan lakimiehesi kanssa usein ja joskus jopa vuosia.