Vuosi yrittäjänä – taivas vai helvetti?

Vuosi yrittäjänä asianajotoimisto

Yhteinen unelmamme nimeltä Lakitoimisto L Legal on ollut toiminnassa nyt vähän yli vuoden. Aika on mennyt tosi nopeasti ja ajan kulumista onkin vaikea uskoa. 

Olemme oppineet tämän ensimmäisen vuoden aikana valtavasti. Niin ihmisinä, lakimiehinä kuin yrittäjinäkin.

Emme tienneet täysin mihin hyppäsimme. Kummallakaan meistä ei ollut omakohtaista kokemusta yrittämisestä, vaikkakin perheissämme on yrittäjiä ja lähdimme pienestä yrityksestä. 

Yrittäminen on paljolti sellaista kuin meille lupailtiin. Sekä taivas että helvetti. 

Vapaus tehdä asioita juuri siten, kuin itse haluaa on pyörryttävää. Voimme tulla kauniiseen toimistoomme aamuisin mihin aikaan tahansa. Lähteä silloin kuin huvittaa ja syödä lounasta silloin kun on nälkä. Turhauttavissa palavereissa ei enää tarvitse käydä piirtelemässä kukkasia. Töitä voi tehdä välillä kotona tai vaikka Espanjassa. Noin teoriassa..

Meille on tullut tavaksi toivottaa toimistolle tullessamme toisillemme huomenta ja lähtiessä hyvää yötä. Päivät venyvät helposti ylipitkiksi. Stressi on välillä käsin kosketeltavaa. Vastuu kovempaa kuin koskaan ennen missään. 

Kaduttaako ja mitä vuosi yrittäjänä on meille opettanut? 

 

Yrittäjyys on kuin parisuhde -  partneri pitää valita tarkkaan

Ennen päätöksen tekemistä tunsimme toisemme vain lyhyeltä ajalta. Luotimme kuitenkin molempien vahvaan vaistoon ja uskalsimme solmia tämän suhteen. Suhteen, jossa toisen kanssa on tultava toimeen paremmin kuin hyvin. 

Kahden naisen yrityksessä on pakko luottaa toiseen sataprosenttisesti, tehdä työtä täysillä, yhteen ja samaan suuntaan puhaltaen. Tässä me olemme onnistuneet ja viihdymme tässä pienessä työyhteisössämme molemmat erinomaisesti. 

Meillä kävi myös tuuri. Paljon on asioita, joita ei voi toisesta, tai edes itsestään, tietää ennen kuin käytännössä kokee. Tämä parisuhde näyttää toimivan kuitenkin onneksi tiukoissakin paikoissa. 

 

Asiakas on Tärkeä!

Asiakas on aina oikeassa. Tämä vanha sanonta on erityisesti tässä työssä tärkeä pitää koko ajan mielessä. Tärkeintä toimintamme jatkuvuudelle on, että meillä on asiakkaita. 

Pyrimme siihen, että jokainen heistä olisi tyytyväinen. Olipa hoidetun jutun lopputulos mikä tahansa. Juttua ei voi aina voittaa, mutta kun se hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla, asiakas voi olla tyytyväinen. Hänen ei tarvitse miettiä olisiko toisin toimimalla kenties saavutettu enemmän. Tavoite on kova.

Hienointa on se tunne, kun alusta lähtien uskoo juttuun, joka sitten se kovan työn lopputuloksena voitetaan. Asiakkaalle se on useimmiten kaikkein tärkeintä. Mutta kyllä se on huumaavaa myös meille. Siinä jää rahalliset palkkiotkin kakkoseksi. 

 

Hyvä asiakaspalvelu on haastavaa ja palkitsevaa

Hyvä asiakaspalvelu ei ole itsestäänselvyys. Asiakkaana osaamme kaikki sitä kyllä nykyisin vaatia. Tiedämme myös mitä se voi pahimmillaan olla. 

Me toimimme päivittäin eri vakuutusyhtiöiden ja laitosten kanssa. Saamamme asiakaspalvelu on valitettavan usein epäystävällistä ja huonoa. Hyvää palvelua saadessamme, yritämme muistaa siitä aina kertoa ja kiittää. Niin mukavalta se tuntuu. 

Tiedämme, ettei ole kuitenkaan helppo tarjota palvelua, josta voi sanoa, että se oli aidosti hyvää. Ja että asiakas tuli kohdatuksi ihmisenä ja sai rahoilleen vastinetta. Se on kuitenkin meidän tärkein tavoitteemme. Tähän me siis pyrimme. Ja kukapa ei.. 

Hoidamme toimeksiantoja valtakunnallisesti. Asiakkaan tapaaminen kasvokkain ei ole aina mahdollista. Alkuun ajattelimme, ettei se olisi edes kovin tärkeää. Eikä se aina olekaan. Puhelin- ja videoneuvottelut toimivat hyvin ja säästävät aikaa. 

Olemme kuitenkin huomanneet, että laajempaa juttua on paljon helpompi hoitaa, kun asiakkaan kanssa on tavattu kerran rauhassa ja juotu kahvit ilman kiirettä. Lyhyessäkin tapaamisessa saa hyvin kuvan siitä, minkälaisen ihmisen asiaa tässä ollaan ajamassa. Mistä ollaan ottamassa isoa vastuuta. Paperilla moni asia näyttää erilaiselta kuin silloin, kun siitä keskustellaan asiakkaan itsensä ja hänen perheensä kanssa. Puhelimessa helpommin jää olennaisiakin asioita kertomatta. Myös molemminpuolisen luottamuksen syntymisen kannalta tapaaminen on tärkeää. 

Useat toimeksiantomme ovat riitoja vakuutusyhtiötä vastaan. Olemme tottuneita katsomaan asioita vakuutusyhtiön silmin. Osaamme arvioida mitkä ovat niitä asioita, jotka varmasti ovat vakuutettua vastaan. Välillä joudumme toteamaan, että menestymisen mahdollisuuksia ei ole, eikä riitaa kannata aloittaa tai jatkaa. Tämäkin on helpompaa ja inhimillisempää, kun asia kerrotaan suoraan ja kasvotusten. Osaamme myös neuvoa miten tällaisessa tilanteessa kannattaa toimia. 

Olemme saaneet paljon positiivista palautetta ja ilmeisesti olemme tähän asti onnistuneet hyvin. Tästä olemme todella onnellisia ja se motivoi meitä jatkamaan ja kehittymään. Pysymme kuitenkin nöyrinä ja ymmärrämme kuinka iso ja vaativa työ on pitää taso näin korkealla. 

 

Rikastuuko yrittäjä?

Tarkoista etukäteislaskelmista huolimatta pakollisten verojen, maksujen ja muiden kulujen määrä on yllättänyt. Teemme työtä alalla, jonka laskutus ja tuntihinnat ovat varsin korkeita. Korkea tuntihinta ei kuitenkaan ole koko totuus. Vain osa työtunneista on mahdollista laskuttaa ja asiakkaalle lähtevästä laskusta itselle jää vain pieni osa. Laskutus tapahtuu toimialallamme huomattavalla viiveellä. Uskon tulevaisuuteen pitää olla kova ja asenteen luja. Muuten tällaisen epävarmuuden sietäminen olisi vaikeaa. Yrittämisellä rikastuminen on siis varsin vaikeaa. Toivottavasti ei kuitenkaan mahdotonta.

 

Viekö yrittäjyys yöunet?

Kyllä, aina silloin tällöin se vie. 

Hoidamme pääasiassa juttuja, joissa yksityinen ihminen on tavalla tai toisella pulassa. Useimmat asiakkaamme ovat vammautuneet jossakin onnettomuudessa. Heidän elämänsä on muuttunut pysyvästi. Heidän auttamisensa on välillä henkisesti rankkaa. 

Vastapuolenamme on pääsääntöisesti byrokraattinen viranomainen tai iso vakuutusyhtiö. Erilaisten jonotusmusiikkien kuunteleminen tai samojen asioiden toistaminen uudelleen ja uudelleen voi toisina päivinä viedä hulluuden partaalle. Työjonot kasvavat ja se lisää stressiä. 

Työ vie välillä yöunet myös positiivisessa mielessä. Keskellä yötä saattaa mieleen tulla jokin mahdollisuus, jota ei päivällä tullutkaan ajatelleeksi. Asiakashan voisi voittaa, jos vetoaisimmekin tähän yön pimeinä tunteina heränneeseen ideaan. Unien jatkaminen on tällaisen heräämisen jälkeen vaikeaa. 

 

Tekisimmekö jotain toisin?

Kyllä, vaikka mitä! Mutta olemme oppineet alun kompuroinnista paljon. Osaamme arvostaa kokemustamme ja uskallamme nyt enemmän ja paremmin. Emme ole katuneet rohkeata päätöstämme. 

Vuoden jälkeen siipemme ovat vielä vähän heikot, mutta kyllä niiden kanssa jo lennetään!

 

Laura ja Liisa